Welke factoren dragen bij aan het ontwikkelen van creatieviteit.

Bij de 21st century skills is creativiteit genoemd als belangrijke skill voor de toekomst. Door alle razendsnelle innovaties is de wereld immers minder voorspelbaar en dit vraagt voortdurend inspelen op nieuwe situaties. Daarvoor is creativiteit nodig. Maar hoe voed je daar toe op in onderwijs waar testen en meten, het voldoen aan de norm, een belangrijke factor is. Creativiteit en ook innovativiteit vraagt mijn inziens kwetsbaarheid en durf. Kwetsbaarheid en durf vragen denk ik een veilige relatie met de omgeving en de docent. Wat geven leerlingen zelf aan als helpend bij bij dit proces, welke houding van de docent of factoren van/in de omgeving? Ik ben benieuwd wat werkt. Een ontwikkelingsgerichte vraag welke denk ik goed aansluit bij de zoektocht naar het nieuwe Nederlandse onderwijs. het bijzondere van creativiteit is dat iedereen er een gedachte over heeft maar dat er toch geen eenduidig antwoord is op deze vraag. En volgens mij wordt de jeugd ook veel gelukkiger van een creatieve houding, maar dat is weer een andere onderzoeksvraag. De eerste vraag houdt me professioneel al langere tijd bezig, ik wil het zelf wel als onderzoeker meewerken aan deze vraag.