Klopt het dat wiskundigen verkeerd worden opgeleid voor didactiek van wiskunde en rekenen ?

Wetenschapper, econometrist (Groningen 1982) en leraar wiskunde (Leiden 2008) Thomas Cool, die sinds 2004 zijn wetenschappelijk werk schrijft onder de naam Colignatus, constateert dat wiskundigen worden opgeleid tot abstractie, en dat een aanvullende opleiding tot leraar wiskunde blijkbaar niet meer kan corrigeren wat daarvoor reeds is misgegaan - omdat didactiek een empirische wetenschap is. Waar het parlementair onderzoek van Dijsselbloem cs. (2008) een onderscheid maakt tussen "wat en hoe" - de overheid gaat over het wat, en het onderwijs over het hoe - gaat dit fout bij wiskunde. De overheid stelt weliswaar vast dat leerlingen wiskunde moeten krijgen maar het zijn "wiskundigen" die "wiskunde" leveren: met dus een abstracte vlag (wat) die de empirische lading (hoe) niet dekt. Colignatus adviseert tot een parlementair onderzoek naar het onderwijs in wiskunde, zie http://www.ipetitions.com/petition/tk-onderzoek-wiskundeonderwijs. Zou het wenselijk zijn dat empirische wetenschappers in natuurkunde t/m biologie met enig begrip van wiskunde de analyse van Colignatus controleren ?