Kan en moet de studie geschiedenis niet strenger gaan opleiden tot wetenschap en respect daarvoor ?

Vier afgestudeerden geschiedenis die weinig respect voor wetenschap kunnen tonen zijn hoogleraar Maarten van Rossem, premier Mark Rutte, journalist Rutger Bregman, en oudheidkundige Jona Lendering, zie de links. Men heeft meningen over maatschappij en economie zonder daarvoor gestudeerd te hebben en begrijpt de bescheidenheid dan niet. Soms snapt men de wetenschappelijke methode gewoon niet - Lendering met zijn "historische Jezus". Voor hen kan het "goed klinkend" verhaal, het narratief, zwaarder wegen dan onderbouwing en bewijsvoering of zelfs maar elementaire logica. Het zijn vier individuele gevallen, met slechts een uitgewerkte casus uit een langer cv, en minstens twee inmiddels buiten de wetenschap. Onthullend is echter: deze gevallen worden niet gecorrigeerd door collega-geschiedkundigen. Een algemeen oordeel vergt doorlichten van de studie geschiedenis, en onderzoek hoe geschiedkundigen na de studie met wetenschap omgaan. De NVAO accreditatie was vorig jaar streng maar kijk nu eens fundamenteel, zie http://www.advalvas.vu.nl/nieuws/slachting-bij-geesteswetenschappen-%C3%A9%C3%A9n-op-acht-opleidingen-onvoldoende. Studenten geschiedenis hebben vaak wiskunde A terwijl wetenschap een beroep doet op wiskunde B. Dat ontslaat opleiders niet van een inspanningsplicht. We moeten ook kritisch kijken naar het onderwijs in wiskunde waar meer mogelijk is dan nu in wiskunde A gedaan wordt, zie http://thomascool.eu/Papers/AardigeGetallen/Index.html. Andere links: http://thomascool.eu/Papers/Drgtpe/Crisis-2007plus/2013-04-21-BoekbesprekingMaartenVanRossem.html, http://thomascool.eu/Papers/Drgtpe/Crisis-2007plus/2013-09-02-Schoo-Lezing-Rutte.html, http://thomascool.eu/Papers/Drgtpe/Crisis-2007plus/JRenRB/2014-10-07-Economie-is-een-wetenschap.html, http://thomascool.eu/Papers/SMOJ/2014-12-06-JLIV-Mainstream-historical-Jesus.pdf.