Hoe vernieuwt de wetenschap?

De academie is een zeer gewaardeerd, publiek instituut. Sinds een paar eeuwen genereren onderzoekers kennis over en voor urgente, maatschappelijke vraagstukken, maar ook onderzoeksinzichten over vraagstukken die belangrijk waren in het verleden, of juist wellicht relevant worden in de toekomst. Om tot briljante, vernieuwende resultaten te komen, is er een heel systeem omheen gebouwd: van een universiteit, een ministerie en NWO, tot vakbonden en uitgevers. Anno 2015 is ons kennisgebruik flink veranderd, maar de manier waarop kennis geproduceerd wordt in de academie blijft dezelfde: veel tekst, geproduceerd door onderzoekers, achter slot en grendel gepubliceerd in journals en boeken, onderwezen in collegezalen. Hoe betrek je burgers bij het doen van wetenschap, hoe kun je beter lesgeven aan studenten, hoe kun je academische resultaten slimmer evalueren? Hoe moderniseer je het geschreven 'academische artikel'? Kortom: Hoe vernieuwt de wetenschap? Wie zijn de academische vernieuwers van Nederland, en wat doen zij? Wat hebben ze nodig om beter te vernieuwen?