Hoe kunnen we zelfregulatie en sociale vaardigheden van kinderen en adolescenten effectief versterken binnen het curriculum?

Sociale en zelfregulerende vaardigheden zijn belangrijk voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid maar ook voor een succesvolle schoolloopbaan. Recent onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat pubers met geringe zelfregulatie meer kans hebben op (een opstapeling van) ongezonde gedragingen zoals ongezonde voeding, onvoldoende bewegen, alcohol misbruik, roken en drugsgebruik. Daarnaast is een laag opleidingsniveau van ouders een belangrijke voorspeller van de opstapeling van ongezonde gedragingen. Niet iedereen krijgt gezondheid letterlijk en figuurlijk met de paplepel ingegoten. In Nederland bestaan er grote verschillen in leefstijl en gezondheid. De een krijgt van jongs af aan kennis en vaardigheden mee over gezond leven, de ander niet. Veel interventies zijn kortdurend of bereiken de relevante doelgroepen niet. Hierdoor ontstaat er startblokongelijkheid. Er zijn veelbelovende interventies die sociale vaardigheden en zelfregulatie van kinderen kunnen versterken. De school is een goede setting omdat alle kinderen bereikt worden. Door structurele aandacht binnen het curriculum kunnen kinderen en jongeren hun kennis en vaardigheden rondom gezondheid stap voor stap ontwikkelen. Echter, er is nog onvoldoende duidelijk welke strategieën het beste werken en geïntegreerd kunnen worden in het curriculum. Kennis over de effectiviteit en toepasbaarheid van interventies met speciale aandacht voor innovatieve leermethoden is essentieel.